Skip to content

Õrsava matkarada (5 km). Mõnus jalutuskäik ajalukku.

Õrsava matkarada Värskas annab hea ülevaate Setomaa loodusest, minevikust ja olevikust. Mõnus, ladus ja rada kulgeb ümber Lämmijärve lahe. Seda lahesoppi kutsutakse küla nime järgi Õrsava järveks. Esimene osa teekonnast annab väikese ülevaate ajaloost, teine loodusest.

Rajale on kõige parem saada Värska külastuskeskuse (kindral Reegi maja) juurest. Samas on parkla, WC-d, infotahvlid. See on ringrada, millel on võimalik teha väiksemaid ja suuremaid kõrvalepõikeid huvitavate objektide juurde, mis rajajoonest välja. Mine rajale päripäeva (järv paremal käel).

Alustad niisiis matka kindral Reegi maja juurest. See ja teised järveveerul paiknevad majad on 1926 aastal Eesti kaitseväe poolt rajatud ehitised. Kunagi paiknesid Värskas ja Värska ümbruskonnas ratsa- ja kahurväelaste väljaõppelaagrid ning polügoonid. Lahe ääres, vaatega järvele ehitati kõrgemate ohvitseride elamud. Praeguseks on need taastatud (kindral Reegi majast on saanud Värska Külastuskeskus). Lisateavet saad infotahvlilt.

Mitte kaugel kindralite elamutest paikneb kordatehtud rand ja esimene Värska vee puurkaev. Põnev on teada saada, et mineraalvesi paikneb 400 m sügavusel nii suure rõhu all, et puuraugu avamisel tõusis veesammas 20 m kõrgusele. Muudki huvitavat mineraalvee kohta kirjeldab infotahvel. Edasi möödub teekond lauluplatsist ja keerab üle Mustojaoja viiva silla järve teisele kaldale. See oli teekonna pöördepunktiks. Tagasitee on vaheldusrikas, kulgedes järveäärset männimetsa pidi. Rada ületab sildu, möödub RMK Värska puhkemajadest (suplemisvõimalus) ning RMK Luige metsamajast. Peale 4 kilomeetri läbimist jõuad Värska-Tartu maanteele. Tee parempööre, ületa laht mööda maanteesilda ja nüüd võid valida kas suundud Värska sadama juurest puitpromenaadile, et võtta ette pikem ring, või viskad pilgu Vabadussõja sambale ja liigud Hirvemäe Puhkekeskuse tagant mööda terviseväljakut Reegi maja suunas tagasi.

Värska lähedal on ka piiriäärne pikem matkarada – Pikalombi matkarada (9 km), ning Petseri Lõunalaagri matkarada (2,3 km). Võid külastada neid täielikuma ülevaate saamiseks Setomaast ja piiripealsest elust

Mida siin veel teha võib? Räätsamatk Kure- või Suursuus, jalgsimatkad, tõukerattamatkad, valguspaadi matkad, valguskelgu matkad, elektriratta matkad, tõukekelgumatkad,kanuu-, süsta- või parvematk Võhandu jõel

Asukoht. Asub Värska vallas. Kui tuled autoga, alusta Värska külastuskeskuse (Reegi maja) juurest. Raja lähedusse saab ka liinibussiga Tallinnast, Tartust, Võrust, Põlvast (peatus “Värska”). Rada on läbitav ka tõukerattaga. Jõukohane kõigile. Rada tähistatud puidust suunaviitadega.